Celebrem l'Any Abelló a la biblioteca

17/08/2018 11:08
expo any abello

El 29 d'agost del 2017 el govern de la Generalitat de Catalunya va acordar commemorar el centenari del naixement de Montserrat Abelló i Soler. La Institució de les Lletres Catalanes i els hereus de Montserrat Abelló impulsen conjuntament l’Any Montserrat Abelló, amb la col·laboració d’altres entitats i institucions.

A la biblioteca ens hem sumat a la celebració d’aquest aniversari i hem programat diversos actes durant el mes de setembre:

• L'exposició “Montserrat Abelló: visc i torno a reviure”. Una exposició itinerant produïda per la Institució de les Lletres Catalanes que fa un recorregut per la trajectòria vital i literària de la poeta i traductora: la seva infantesa i l’aprenentatge de l’anglès a Londres, l’exili a Xile durant gairebé vint anys i la formació de la seva família, el retorn a Barcelona l’any 1960 i, finalment, la incorporació i implicació a la societat literària catalana i la defensa dels drets de les escriptores, la traducció de poetes anglosaxones i la publicació continuada dels seus poemaris, reunits fins l’any 2002 al volum Al cor de les paraules. L’exposició anirà acompanyada d’una mostra de documents per endur-se en préstec i es podrà veure al Claustre de l’àrea infantil i juvenil del 3 al 30 de setembre de 2018.
  • El dijous 20 de setembre a les 19 h tindrà lloc un espectacle poètic amb el grup Rapsodes del Segre, que repassarà la vida i l’obra d’aquesta escriptora.

Montserrat Abelló i Soler (Tarragona, 1918 – Barcelona, 2014) és una de les veus indispensables en el panorama poètic català contemporani. Compromesa amb la seva paraula de dona i de dona compromesa, la divisa amb què solia començar tots els recitals destil·la l’esperit del seu tarannà personal i literari: “Visc i torno / a reviure / cada poema, / cada paraula. / Estimo tant / la vida / que la faig meva / moltes vegades”, amb una poètica essencial fonamentada en el ritme intern de les paraules i la senzillesa concisa més contundent, és a dir: “en la poesia dic la meva veritat”.

Autora d’una dotzena de llibres, d’una trentena de títols traduïts i d’autotraduccions, Montserrat Abelló va viure la República, la Guerra i l’exili –com “unes vacances massa llargues” d’una vintena d’anys a Xile- i el retorn a Catalunya, l’any 1960, desitjosa de veure el seu país amb l’assoliment dels màxims drets socials, culturals i polítics. D’aquí arrenca, en primer lloc, la reivindicació feminista i, simultàniament, el seu catalanisme més ferm i cívic.

Us convidem a celebrar-ho amb nosaltres!